Matkakertomus Wienin turnauksesta 2008: Tytöt 1992

1.päivä sunnuntai 16.3.2008: Lentomatka, museokäynti ja wieniläiskonsertti
Tyttöjoukkueen ensimmäinen päivä sujui matkustelun, syömisen, museokäynnin ja konsertin tahdissa. Kun lento Helsingistä oli saapunut Wieniin ja juna- ja metromatkan jälkeen löysimme ensimmäisen yön majoituspaikat, olikin aika lähteä syömään. Koska meille oli varattu klo 14 opastettu kierros Hermesvillan huvilaan, olikin sitä ennen tyytyminen paikallisen hampurilaisravintolan  antimiin. Museoon olikin yllättävän pitkä matka, joten hieman myöhästyimme tuosta sovitusta ajasta. Onneksi kuitenkin opas ehti meille kierroksen pitää ja saimme selville miksi keisari Frans Joosefin vaimo ei viihtynytkään miehensä lahjoittamallaan huvilalla, vaikka se olisi ollut keisarin mielestä tärkeää. Museokäynnin jälkeen kävimme pikaisesti majapaikoissamme laittautumassa illan konserttia varten. Päätimme kuitenkin mennä vielä syömään kiinalaisravintolaan, kun ei nuo ”mäkkärin” sapuskat  päivällä oikein nälkää vieneet. Olihan kerrassaan mainiot  annokset. Sen jälkeen ratikalla kohti Schönbrunnin linnaa, jossa meitä odotti konsertti wieniläissävelten tahdissa. Tutut ja toisille varmaan vähemmät tutut sävelmät kajahtelivat kauniissa linnassa. Olipa mukana aivan hienot oopperalaulajien esityksetkin, jossa tyttöjen korvat olivatkin koetuksella. Mukava kokemus. Tällainen kuuluu ehdottomasti ainakin tänne Wieniin.
Ruokailua "mäkkärissä....
.... ja vähän laadukkaammin kiinalaisravintolassa.
Matkalla Hermesvillan huvilaan.
Ryhmämme Hermesvillan huvilan portailla.
Ella ja Jenni Hermesvillan puistossa
Matkalla konserttiin. Vasemmalta Marina, Katariina, Katja, Siiri ja Reetta ja Henna.
Ennen konserttia keskusteltiin itävaltalaissäveltäjistä. "Eikös se Beethooven ollut se koira siinä leffassa".
Konsertin alkua odotellessa.

2.päivä maanantai 17.3: Siirtyminen majoituskoululle ja shoppailua

Aamulla saimmekin sitten nukkua melko pitkään. Kämppien siivous ja lähtö kohti majoituskouluamme. Ja mikä yllätys. Meillä on käytössämme hieno jokilaivat jotka ovat normaalisti Schulschiff Bundesgymnasium opinahjona. Sopii varsin hyvin tähän käyttöönkin. Kun vielä seuramme B-pojat pelaavat ottelunsa ”vetten päällä” koulun liikuntasalissa. Ja meilläkin, jokinäkymät jatkuvasti silmiemme alla.

Iltapäivällä oli tarkoitus mennä eläintarhaan, mutta ollessamme ruokailemassa (taas kiinalaisessa) valmentajat päättivät, että sinne emme lähde palelemaan ja vilustuttamaan itseämme. Ja kuinka ollakaan kaupungin paras shoppailukatu oli vieressä ja suuntasimme porukalla Maria Hilferstrabelle. Auringon laskiessa osa tytöistä sai shoppailusta tarpeekseen ja suuntasi poikien ja poikien valmentajien kanssa kohti ”jokiristeilijäämme”. Sanna lähti vielä muutamien tyttöjen  kanssa  hakemaan täydennystä ostoskasseihinsa.  Ja  huomennahan sitten pääsemme siihen pääasiaan kun pelit alkavat.

3.päivä tiistai 18.3: Pelit alkoivat, kolme voittoa ja yksi taistelutappio

Aamu alkoi tyttöjen osalta järjestäjien aamupalaan tutustumisella ja omien aamupalaeväiden syömisellä. Onneksi niitä tuli mukaan, sillä vähän onneton on tuo järjestäjien aamiaispöytä. Sitten suuntasimmekin pikaratikalla pelikoululle, jossa 1.s joukkuellamme alkoi peli jo klo 9:15. Matkalla saimme kokea aikamoisen rae-, räntä- ja vesisateen, kun juuri kävelymatkan aikana tuo kuuro sattui kohdallemme.

Ottelussa vastaan asettui saksalaisjoukkue Kemmern, joka koostui nähtävästi koriksen vasta aloittaneista tytöistä. peli oli meille helppo ja loppulukematkin komeat 61-11. Sitten käväisimme syömässä ihan keskenään kun Sanna ja Hessu suuntasivat katsomaan poikien peliä. Kello 14:15 taas 1.s joukkeemme pelasi myöskin saksalaista Munchen OST joukkuetta vastaan. Tämäkin joukkue oli meille heppoinen vastus sillä voitimme ottelun 50-9.

Heti perään alkoi kakkosjoukkeemme ottelu unkarilaisjoukkue Sipkay.ta vastaan. Tässä ottelussa joutuivat tyttömme jo ahertamaan voiton eteen melko paljonkin, koska unkarilaisjoukkue koostui melko kookkaista tytöistä. Voittolukemat  47-14. Otteluiden jälkeen lähdimme syömään tullaksemme takaisin ottelupaikalle vielä klo 19:15 pelattavaan Pakilan Visan kakkosjoukkueen ja saksalaisjoukkue Bad Aiblingin  väliseen otteluun. Osa tytöistä tosin ehti tässä välissä käydä taas shoppailemassa. Jotain pientä sitä vielä kasseihin löytyi. Ja mitä ihmettä, mehän osaamme kulkea kaupungilla jo ihan itse. Ja kielitaitommekin on selvästi kohentunut, kun tulemme koulussa oppimillamme englannilla ja saksalla niin hyvin toimeen. Taidamme olla jo sopeutuneita tähän ympäristöön.

Illan otteluun saimmekin suuren kannustusjoukon, kun myös pojat valmentajineen saapuivat kannustamaan tyttöjä. Liekö sitten kannustus kuitenkin  ollut liian vähäistä, sillä tässä ottelussa loppulukemat olivat ottelun päätyttyä 61-35 vastustajalle. Joka tapauksessa tytöt taistelivat hyvin fyysisesti vahvempaa joukkuetta vastaan.

Mitä muuta sitten tästä päivästä jä mieleen. Ainakin se, että katsomoissa olevat pojat ovat löytäneet joukkueistamme jo yhden suosikkipelaajan. Hänen selässään lukee Spider Man.
Aikalisällä joukkueelle Sannalta ohjeita ja Riikka kannustaa katsomossa.

4.päivä keskiviikko 19.3.2008: Keisarilliset aarteet ja jatkopaikat molemmille joukkueille.

Reissumme kolmantena päivänä suuntasimme aamupalan jälkeen Hofburg palatsin Schatzkammer museoon. Siellä säilytetään Itävallan suuruuden ajan kruununkalleuksia. Museossa on mm. Itävallan keisarikunnan kauniita keisarien kruunuja, valtikoita, asusteita ja muita korvaamattoman arvokkaita esineitä. Museon kokoelmiin kuuluu myös Da Vinci koodista tuttu Graalin-malja. Pojat eivät oikein museossa viihtyneet, niin ahkeraan he kuluttivat museon levähdyspenkkejä. Museokäynnin jälkeen 1.s joukkue meni syömään ja 2.s joukkue shoppaamaan.  Klo 14:15 alkoi sitten 1.s joukkueen peli Nieder-Olmin joukkuetta vastaan. Alkuveryttelyssä joukkue vaikutti vaisulta, mutta kun katsomoon saapuikin vahva kannustusjoukko saman seuran poikia oli tyttömme hieman hätää kärsimässä. Laulu raikui ja meteli oli valtava. Eihän sellaisessa meinattu ollenkaan saada palloa koriin. No, lopulta peli alkoi sujua ja voitimme ottelun selvästi 45-17. Voi kun meilläkin olisi yhtä äänekäs ja innostunut kannustusjoukko mukana.

Sitten huilattiin ja keskityttiin puolentoista tunnin kuluttua alkavaan seuraavaan otteluun. Kakkosjoukkeen tytötkin saapuivat kannustamaan meitä. Varmistimme lohkovoiton puhtaalla pelillä, sillä italialaisjoukkue Schio voitettiin luvuin 54-9. Varsin vakuuttava alkusarja ykkösjoukkueelle. Korisuhde neljästä ottelusta 210-46.

Sitten olikin ruokailun aika molemmille joukkueille. Tosin kakkosjoukkue suuntasi syömään pannaria järjestäjien ruokailupaikkaan ja ykkösjoukkue läheiseen burgeripaikkaan . Vihdoin klo 19:15 pääsi kakkosjoukkue pelikentälle. Turnauksen kolmas ottelu heille, vastassa saksalaisjoukkue USV Halle. Tässä ottelussa ratkaistaisiin toinen tämän lohkon jatkoon menijä. Ja jatkoonhan sitä myös kakkosjoukkue pääsi. Reilu voitto 58-11. Ottelun jälkeen suuntasimme suoraan majapaikkaan Sannan lähtiessä vielä varmistamaan kisatoimistosta huomisten jatko-otteluiden ajankohtia.

Kohta mennään katsomaan aarteita.
Graalin malja
Kuvat tyttöjen ottelusta Nieder-Olmin joukkuetta vastaan. Ottelu päättyi Visan tyttöjen voittoon 45-17
Pakilan Visa 1: Vas ylhäällä: Jasmin, Noora, Suvi, Sanna (valm.) Vas. alhaalla: Ella, Henna, Jenni ja Katja.
Täällä on kevät.
5.päivä torstai 20.3.2008: Pudotuspelejä sekä kentällä että katsomossa:

Aamulla aamupalan jälkeen piti lähteä lenkille, mutta innostuimmekin Visan poikien kanssa pelaamaan läheisessä puistossa amerikkalaista jalkapalloa. Pallon virkaa toimitti tosin limupullo.  Lopputulosta emme tiedä mutta kivaa oli ja pahimmilta kolhuiltakin säästyttiin. Ja kävihän tuo peli sopivasta treenistä alkaviin pudotuspeleihin.

Lähdimme sitten kaikki tytöt pelikoululle. Nyt ei koululle ollutkaan pitkä matka, vain muutama pysäkinväli 31 ratikalla. Koulua emme tosin tahtoneet ensin löytää,  mutta onneksi aikaa oli varattu riittävästi ja emme myöhästyneet matseista. Ensin kakkosjoukkueemme kohtasi puolalaisen Miejskim joukkueen.  Jotenkin alusta lähtien peli ei ollut hallinnassamme ja puolalaistytöt kasvattivat johtoaan tasaisesti. Katsomossakin alussa ollut hyvä tunnelma ”lässähti” kun huutamaan tulleet Visan pojat eivät jaksaneet kannustaa tappiolla ollutta joukkuettamme. Lopputulos puolalaistytöille 50-21.

Lähes heti tämän pelin jälkeen alkoi ykkösjoukkueemme ottelu. Vastassa saksalaisjoukkue Oldenburg. Ottelu oli alusta lähtien tasaista taistelua, mutta tässäkin kamppailussa vastustaja oli aina joukkuettamme muutaman pisteen edellä. Ja kaiken lisäksi Jenni joutui tämän ottelun olemaan pelaamatta ja Ella ottelun ensimmäisessä erässä otti tililleen jo kolme virhettä (neljästä virheestä virhetili täysi). Kun sitten ottelun viimeisessä erässä Noora ja Katja saivat virhetilinsä täyteen ja Suvi hieman loukkaantui, joutui joukkueemme lopussa pelaamaan kolmella pelaajalla. Hienon taistelun jälkeen ottelu saksalaisjoukkueelle 44-32. Niin päättyivät tyttöjoukkueidemme pelit tässä turnauksessa. Joka tapauksessa hienoa, että molemmat joukkueet olivat mukana jatkopeleissä.

Loppupäivä menikin sitten ruokailussa käynteihin, lepäilyyn, kortinpeluuseen  ja illalla poikien ystävyysottelun seuraamiseen. Muuten, ei se Wienin kevät kovin ihanteellinen ainakaan sään suhteen tänään ollut. Taivaalta sateli taas kaikkea lumen ja veden väliltä. Ja tuulikin tuiversi.

Missäköhän se pelikoulu on ?
Tyttöjen 2.s joukkue: Ylhäällä vas: Sanna (valmentaja), Anniina, Marina ja Eve. Alhaalla vas: Nelli, Reetta, Katariina ja Siiri.
Anniina ja Nelly.
Siiri (4) ja Katariina (41).
Suvi ottelussa ja Marina ottelun jälkeen.
Katja ja Noora.
Visan pojat kannustamassa.
Tytöt pelaa korttia ja pojat koripalloa.

6.päivä perjantai 21.3.2008: Rauhallinen päivä kaupungilla, opastetulla kiertoajelulla ja discossa:

Joukkueemme aamu sujui ns. pitkän kaavan mukaan. Mihinkään ei ollut kiire koska lähtisimme vasta klo 12 kiertoajelulle Wieniin. Kävimme kuitenkin sitä ennen syömässä Stadhallessa ja samalla seurasimme jännittäviä poikien semifinaaliotteluita. Taisimme näistä kahdesta joukkueesta löytää omat suosikkimmekin. Tunnelma oli kyllä mahtava kun parituhatpäinen yleisö kannusti omiaan jatkoajalle venyneessä ottelussa. Ja voi harmi, ainakin osan Visan tyttöjen suosikkipelaajista putosi jatkosta vaivaisen yhden pisteen erolla.

Hiukan yli klo 12 lähdimme bussilla tutustumaan sitten Wieniin. Oppaan johdolla saimme hieman käsitystä tästä yhdestä Euroopan kauneimmasta kaupungista. Kävimme tutustumassa mm. Schönbrunnin linnaan, jonka edustalla oli ajankohtainen pääsiäistori.  Lisäksi kävimme katsomassa stadionia, jolla ensi kesänä pelataan jalkapallon EM-kisojen loppuottelu. Kiertoajelu kesti yli kaksi tuntia.

Kiertoajelun jälkeen suuntasimme kaupungille tuhlaamaan viimeisiä ropoja. Kävimme myös syömässä kaupungilla. Tämän jälkeen menimme kannustamaan Visan poikia heidän viimeisessä ottelussaan. Koska toimitsijoita ei tässä ystävyysottelussa ollutkaan, niin Marina ja Siiri hoitivat toimitsijan hommat. Hyvin meni, vaikka tappio Visan pojille tulikin.

Ottelun jälkeen jakauduimme kahteen ryhmään. Heihin jotka lähtisivät discoon poikien kanssa ja heihin jotka menisivät suoraan majapaikkaan. Tosin majapaikkaan lähti myös osa pojista, joten näiden tyttöjen ei sinnekään tarvinnut keskenään matkustaa.

Miten sitten discossa meni? No pojat kuulemma eivät tulleet hakemaan joten tanssittiin keskenään. Näin ainakin meille aikuisille kerrottiin. Klo 23 Sanna tuli hakemaan meidät pois ja lähdimme majoitukseen nukkumaan.

Semifinaaleissa oli tunnelmaa turnauksen pääareenalla Stadhallessa.
Kiertoajelulle lähdössä.
Valmentajat Sanna ja Santtu Shönbrunnin linnan edustalla
Schönbrunnin linnan pihalla Reetta, Noora, Katariina, Henna ja Suvi.
Katariina ja Noora sekä suklaakuorrutetut mansikat.
7.päivä lauantai 22.3.2008: Varusteiden pakkaamista ja raahaamista, loppuotteluiden seuraamista, kävelykierros historiallisessa keskustassa ja kotiinlähtö.

Aamulla aloimme heti pakkaamaan. Olihan siinä aikamoinen työ kun kaikkien tavarat olivat hieman sekaisin. Onneksi kaikki löysivät omat vaatteensa ja tavaransa. Aamiaisellakin käytiin ja saimme luovutettua majoitusluokkamme siistinä takaisin. Sitten jätimme "risteilijämme" Tonavan rannalle odottamaan ensi viikon koululaisia ja suuntasimme Stadhallelle. Siellä saimme tavaramme lukittuun pukuhuoneeseen. Osa tytöistä käväisi vielä kaupungilla ja osa jäi seuraamaan meidän ikäluokan tyttöjen ja poikien loppuotteluita.

Tyttöjen loppuottelussa olikin vastassa meidän kakkosjoukkueelle tutut vastustajat, Bad Aibling Saksasta ja Miejskin Puolasta. Voittajaksi selviytyi Bad Aiblingin joukkue luvuin 50-45. Visan tytöt hävisivät alkusarjan ottelussa Bad Ailbingille 61-35 ja Miesjskinin joukkueelle ensinmäisessä pudotuspelissä 50-21.

Otteluiden jälkeen lähdimme syömään. Koska Itävallassa ollaan, niin pitihän sitä kerran syödä Wienerscnitselit. Lähiravintolan schnitselit eivät kuitenkaan kovin hyvin tytöille maistuneet. Sen jälkeen lähdimme vielä historialliseen keskustaan kiertämään kävellen tärkeimmät nähtävyydet. Reittimme päättyi mahtavan Stephansdom kirkon vierelle. Aika kuitenkin alkoi käydä vähiin, joten emme pitäneetkään suunniteltua vapaa-aikaa, vaan lähdimme takaisin Stadhallelle hakemaan tavaroitamme. Sieltä sitten metrolla ja junalla lentoasemalle, joten kotimatka Suomeen saattoi alkaa.
"Majoitusristeilijämme" Tonavalla.
Tytöt aamiaispöydässä.
Ja nyt pakataan kotimatkaa varten.
Vielä syötiin ravintolassa wienerschnitselit.
Matkalla metrossa kohti kävelykierrosta historiallisessa keskustassa.
Kulttuurihistoriallinen museo
Hofburgien palatsi
Nooran jälleennäkemisen riemu "kovan miehen" kanssa. Mukana myös Marina. Oikella Raatihuoneen edustalla Marina, Noora, Katariina ja Reetta.
No onhan ne Visan B-pojatkin tosi kovia miehiä.
Nelly ja Suvi.
Wienin yhden tärkeimmän nähtävyyden edustalla - Billa kaupan.
Näitäkin menopelejä Wienissä oli runsaasti.
Kotiinlähdössä lentoasemalla.
Kohta ollaan kotona.
Matkalla mukana olleille B-tytöille tehdyn kyselyn mukaan matkan plussat ja miinukset:
++++++                            -------
Ruoka oli parempaa kuin viime vuonna Kylmät suihkut
Oli kivaa porukkaa            Aamupala aina sama paha
Päästiin peleissä pidemmälle kuin viime vuonna Sää oli välillä vähän kylmä
Hyvä joukkuehenki Liian pienet joukkueet, ei kiva pelata
Kivan pituinen matka Ruoka
Kaverit Huonot päivälliset (lounaat ok)
Maailman parasta suklaata Vähän pelejä
Vapaa-aika Välimatkat pitkiä
Pelit Vessat epäsiistit
Sai pelata ihan paljon Majoituskoululta pelikoululle aika
pitkä matka
Shoppailuaikaa paljon Matkalaukkujen raahaminen
Pelit meni ihan ok Ruokakaupat menivät liian
aikaisin kiinni
Hyvät matkayhteydet pelikoulu, majoitus ja
ruokakouluille
Sopivan kokoiset luokat majoitukseen
Siistit katsomot
Liikenneyhteydet
Kauniit näköalat
Metro

Tyttöjen vastausprosentti 71,4 % osallistujista.